Tampereen kaupunkiseutu on yksi valtakunnan tärkeimmistä kasvukeskuksista ja kaikkien mittareiden perusteella kasvu tulee jatkumaan voimakkaana. Tämä on yhdellä kertaa voimavara ja riski, joten hallittua kasvun vastaanottamista pidetään koko kaupunkiseudun elinvoiman kannalta ydinkysymyksenä. Kasvua ohjataan täydentyvään, tiivistyvään ja joukkoliikennettä tukevaan kaupunkirakenteeseen. Tämä on keskeinen tavoite myös valmisteilla olevassa Pirkanmaan maakuntakaavassa sekä kaupunkiseudun rakennesuunnitelmassa 2040, joka on hyväksytty kaikissa seudun kunnissa.
Valtatien mahdollinen parantaminen nelikaistaiseksi
valtatieksi lisää liikenteen sujuvuutta, mistä hyötyy paitsi valtatietä
käyttävä henkilö- ja tavaraliikenne, myös koko itäinen Tampereen seutu, jonka
saavutettavuus ja kytkeytyminen ydinkaupunkialueeseen paranevat. Tämä vahvistaa
sen asemaa kaupunkiseudulla sekä elinkeinoelämän että asumisen näkökulmasta.
Valtatien sujuvuuden paraneminen lyhentää kuitenkin myös henkilöauton
matka-aikaa ja voi siten lisätä henkilöautoilua. Siksi on tärkeää, että samaan
aikaan kun tehdään valtatien parantamistoimia, varmistetaan rinnakkaistien eli
tässä tapauksessa Kangasalantien ympäristön maankäyttöä eheyttävät sekä joukkoliikennettä
ja kävelyä ja pyöräilyä edistävät toimet. Kangasalan suunnan taajamanauhan
kehittäminen koko matkaltaan tehokkaana luo pitkällä aikavälillä mahdollisuuksia
raitiotien jatkeelle ja sen vaiheittaiseen ulottamiseen Kangasalle.
Maankäytön ja liikennejärjestelmän yhteisratkaisut ovat
avainasemassa, kun tähtäimessä ovat kaupunkiseudun kilpailukyky sekä
vastuullinen ja kestävä yhdyskuntarakenne. Myös valtatien 12 suunnittelussa
pyritään tunnistamaan valtatien parantamisen keskeiset vaikutukset
yhdyskuntarakenteeseen ja maankäyttöön. Tällöin voidaan tietoisina
vaikutuksista valita sellainen kehittämispolku, joka edistää sekä
elinkeinoelämän kilpailukykyä ja sujuvia kuljetusyhteyksiä että kestävää ja
tavoitteellista kaupunkikehittämistä.
Iris Broman
DI,
ryhmäpäällikkö
Maankäyttö
Ramboll
Finland Oy