tiistai 10. toukokuuta 2016

Seudullinen maankäytön suunnittelu ja valtatie 12

Valtatietä 12 on suunniteltu parannettavaksi Koilliskeskuksen ja Kangasalan välisellä osuudella. Valtatie parannetaan nykyiselle paikalleen eikä uutta liikennekäytävää muodostu. Tästä huolimatta valtatien kehittäminen voi vaikuttaa, osin merkittävästikin yhdyskuntarakenteeseen ja maankäyttöön. Näitä vaikutuksia pyritään YVA-menettelyssä selvittämään. Vaikutuksia arvioidaan valtakunnallisella, seudullisella ja paikallisella tasolla ja vaikutukset voivat olla suoria tai välillisiä. Liikennehankkeen suorat vaikutukset on helpompi tunnistaa ja arvioida kuin välilliset vaikutukset. Suoria vaikutuksia ovat esimerkiksi parannetun tien vaatiman leveämmän liikennealueen, uuden liittymäjärjestelyn tai kevyen liikenteen alikulun vaikutukset ympäröivään maankäyttöön. Välillisillä tai epäsuorilla vaikutuksilla tarkoitetaan esimerkiksi valtatien parantamisen vaikutuksia tulevaan kaupunkikehitykseen.
 
Tampereen kaupunkiseutu on yksi valtakunnan tärkeimmistä kasvukeskuksista ja kaikkien mittareiden perusteella kasvu tulee jatkumaan voimakkaana. Tämä on yhdellä kertaa voimavara ja riski, joten hallittua kasvun vastaanottamista pidetään koko kaupunkiseudun elinvoiman kannalta ydinkysymyksenä. Kasvua ohjataan täydentyvään, tiivistyvään ja joukkoliikennettä tukevaan kaupunkirakenteeseen. Tämä on keskeinen tavoite myös valmisteilla olevassa Pirkanmaan maakuntakaavassa sekä kaupunkiseudun rakennesuunnitelmassa 2040, joka on hyväksytty kaikissa seudun kunnissa.



Valtatien mahdollinen parantaminen nelikaistaiseksi valtatieksi lisää liikenteen sujuvuutta, mistä hyötyy paitsi valtatietä käyttävä henkilö- ja tavaraliikenne, myös koko itäinen Tampereen seutu, jonka saavutettavuus ja kytkeytyminen ydinkaupunkialueeseen paranevat. Tämä vahvistaa sen asemaa kaupunkiseudulla sekä elinkeinoelämän että asumisen näkökulmasta.
Valtatien sujuvuuden paraneminen lyhentää kuitenkin myös henkilöauton matka-aikaa ja voi siten lisätä henkilöautoilua. Siksi on tärkeää, että samaan aikaan kun tehdään valtatien parantamistoimia, varmistetaan rinnakkaistien eli tässä tapauksessa Kangasalantien ympäristön maankäyttöä eheyttävät sekä joukkoliikennettä ja kävelyä ja pyöräilyä edistävät toimet. Kangasalan suunnan taajamanauhan kehittäminen koko matkaltaan tehokkaana luo pitkällä aikavälillä mahdollisuuksia raitiotien jatkeelle ja sen vaiheittaiseen ulottamiseen Kangasalle.
Maankäytön ja liikennejärjestelmän yhteisratkaisut ovat avainasemassa, kun tähtäimessä ovat kaupunkiseudun kilpailukyky sekä vastuullinen ja kestävä yhdyskuntarakenne. Myös valtatien 12 suunnittelussa pyritään tunnistamaan valtatien parantamisen keskeiset vaikutukset yhdyskuntarakenteeseen ja maankäyttöön. Tällöin voidaan tietoisina vaikutuksista valita sellainen kehittämispolku, joka edistää sekä elinkeinoelämän kilpailukykyä ja sujuvia kuljetusyhteyksiä että kestävää ja tavoitteellista kaupunkikehittämistä.

Iris Broman
DI, ryhmäpäällikkö
Maankäyttö
Ramboll Finland Oy